MLL Tyrnävän yhdistyksen toiminta on tauolla toistaiseksi!

13.3.2020

Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi ja Suomessa varaudutaan laajempaan epidemiaan. Viranomaiset suosittelevat mm. harrastustoiminnan rajoittamista tartuntojen vähentämiseksi.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto ohjeistaa, että:

• MLL:n yhdistysten järjestämä vapaaehtoistoiminta ja tapahtumat perutaan toistaiseksi. MLL:n yhdistysten ja piirien ammatillisesti ylläpidettyä toimintaa koskevasta ohjeistuksesta vastaa paikallinen viranomainen.
  • Isot yli 500 hengen tapahtumat perutaan toukokuun loppuun saakka, valtioneuvoston suosituksen mukaisesti.
  • Muitakin tapahtumia ja koulutuksia suositellaan siirrettäväksi tai peruttavaksi tai ne järjestetään mahdollisuuksien mukaan verkon kautta.
  • Toimenpiteiden ensisijaisena tavoitteena on riskiryhmien suojaaminen.

Tarkemman tilannekohtaisen ohjeistuksen saa aina viranomaisilta.

Oman kunnan viranomaisohjeistuksen seuraaminen on ehdottoman tärkeää.

Kausi-influenssaa ja tavallisia flunssaviruksia on myös runsaasti liikkeellä ja influenssakauden huippu lähestyy. Kaikki hengitystieinfektiot eivät siis ole koronaviruksen aiheuttamia. THL:n mukaan paras keino suojautua virustartunnoilta on huolehtia erityisesti käsihygieniasta. Ohje on pestä kädet hyvin ja usein. Yskiessä tai aivastaessa on suojattava suu ja nenä kertakäyttönenäliinalla tai yskittävä tai aivastettava hihan yläosaan. Mikäli koronavirukseen viittaavia oireita ilmenee, tulee olla yhteydessä omaan terveysasemaan. Katso tästä THL:n ohjeet käsienpesuun. THL:n sivuilta löytyy vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Yleisiä ohjeita

Jos epäilet itse sairastavasi tai lapsesi sairastavan tarttuvaa tautia (korkea kuume ja hengitystieoireet), pysy kotona ja kysy toimintaohjeita puhelimitse omasta terveyskeskuksestasi tai alueellisesta päivystysapunumerosta. Sairaana ei pidä lähteä kerhoon, kouluun, päiväkotiin eikä töihin. Näin pystymme estämään tautien mahdollista leviämistä.

Tässä THL:n ohjeistusta, tiivistetysti:
Käsihygienia on paras keino estää hengitystieinfektioiden tarttumista

• Pidä kädet puhtaana. Pese kädet aina kerhoon / kouluun / kotiin tullessasi ja ennen ruokailua.
  • Paras tapa pestä kädet on käyttää lämmintä vettä ja nestesaippuaa.
  • Jos pesu vedellä ja nestesaippualla ei ole mahdollista, käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta.
  • Älä koskettele kasvojasi suun ja nenän alueelta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.
  • Jos yskit tai aivastat, tee se oikeaoppisesti kyynärtaipeeseen tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.
  • Suu-nenäsuojuksen käyttö ei useimmissa tilanteissa ole tarpeellista tartunnalta suojautumisen kannalta. Suojuksen käytöstä saattaa olla hyötyä niille henkilöille, joilla on jo tartunta ja jotka joutuvat liikkumaan julkisilla paikoilla; tällöin tartunta ei leviä itsestä muihin.

Koronatilanteesta puhuminen lapsen kanssa

Valtakunnallisen MLL:n verkkosivuilla on julkaistu ohje siitä, miten koronatilannetta kannattaa käsitellä lapsen tai nuoren kanssa. Löydät sen täältä.

Kuva: Papunet